like or share

الأحد، 28 فبراير 2016

قصة فتاة الفيس بوك التي اصبحت فتاة ليل ورسالة لكل بنت علي الفيس بوك

تــحذير لــكل فــتاة



http://dobara2013.blogspot.com.eg

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

كل بنت علي الفيس بوك ياريت تقري الرسالة دي وتفهميها كويس

http://dobara2013.blogspot.com.eg


,رشا بنت عندها 16 سنة دخلت الفيس بوك بسبب اصدقائها
اللي قالوا انه حلو وجميل دخلت الفيس بوك وحطت صورة
رومانسية عبارة عن , وردو حمراء جميلة وقررت انها مش
هتضيف غير اصدقائها واقاربها وبس وفعلا ده اللي ... حصل
وبقت كل يوم بقي تحط اغانى , وفيديوهات رومانسية
وصور رومانسية اصلها علي كلامها بنت رومانسية اوي وبعد
فترة كده لقت واحدة صاحبتها عملة تاج ليها علي صورتها ,
فى رحلة كانوا مع بعض فيها ولقت تعليقات ناس اصدقائهم
وناس من برة وكده المهم قالت طيب اشمعنى انا قامت بدأت
في رفع صور ليها كتير , جدا جدا وبدأت بقي تقبل صداقات
كل الناس ولقت الشباب بدأت تعلق ايه القمر ده ايه الجمال ده
بجد بسم الله ماشاء الله عليكى قمر منور الفيس , بوك وكلام
من اللي انتوا عارفينه وطبعا بما انها رومانسية فده كان عجبها
قوي وكل ما تسمع كلام اكتر تحط صور اكتر وتلاقي كلام
احلي كل , يوم وبعد فترة دخلت الفيس بوك لقت بنت ضايفة
الايميل بتاعها واتكلمت معاها
, وكان بينهم الحوار ده
, رشا.. هاي
, مروة .. هاي
, رشا.. انتى مين
, مروة .. انا مروة من مصر وانتى ؟
, رشا.. انا رشا من القاهرة
, مروة .. انا 30 سنة متزوجة وانتى
, رشا .. انا 16 سنة
, مروة .. ياااااااااه انتى لسه صغيرة

رشا. هههههههههههه بكرة اكبر
, مروة .. تعرفي يا رشا انى كنت زيك كده بحط صوري وكلها
حتى في البيت بس بعد فترة حصلت مصيبة
, رشا.. مصيبة ايه ؟
, مروة .. لقيت شاب بيكلمنى وبيقولي انا لازم اقابلك قولتله
انت مش محترم
, قالي خلاص براحتك بس صورك دي هتبقي علي كل
المنتديات وهفضحك
, ولقيته بعتلي صوري فعلا عريانة وكأنها حقيقة
, رشا.. يانهاري طيب انا الحق اشيلهم بقي قبل ما اي حد
يعمل اي حاجة
, مروة .. بعد ايه بقي ما خلاص
, هتقابلينى امتى يابنت انتى
وفجأة بعت ليها كل صورها وهي عريانة وكمان ايه بيكلم
الناس علي اساس انه هو هي
, وطبعا بما ان البنت صغيرة ومش عارفة تفكر قالتله خلاص
انا هقابلك
, وفعلا راحت وقابلته ولقيته انسان مش محترم خالص وطلب
معاها انها تطلع معاه شقة وللاسف يا جماعة طلعت وبجد دي
قصة حقيقة وكانت , مكتوبة في احد الصحف المصرية ولقت
معاه شباب تانيين وطبعا انتوا عارفين حصل ايه وقالتله
خلاص بقي هات الصور قالها صور ايه انتى , هتفضلي معانا
هنا تخدمينا وفضلت فعلان خوفها من اهلها كان اقوي من
تفكيرها وطبعا خسرت شرفها وخافت ترجع لاهلها فقررت انها
تكون مع , الشباب دي وبدأو الشباب اصلا بيتاجروا فيها
وتحولت من مجرد فتاة فيس بوك الي فتاة ليل وكانت جريمة
قوية بس الشباب اتحاكموا بس , عشان الفتاة كانت قاصر بس
الحقيقة انها كانت فاهمة ومدركة خطورة اللي بتعمله
, والله ده ممكن يحصلك يمكن انتى تعرفي تتصرقي تصرف
تانى بس ليه اصلا صورك علي الفيس عشان تسمعي كلمة
حلوة
, اه انتى اللي كل اللي عندك بنات بس طيب اهو بنت
وطلعت ولد
, انا معنديش غير قرايبي وبس
, طيب بس اعرفي ان صورك ممكن تتاخد كوبي علي ا?قل
صورة البروفايل
, وبعدين بقي
, اوعي يغرك اسم اكونت اي شاب او حتى بنت ولا صورته ولا
اي شئ واوعي تثقي في اي حد مهما كان وياريت الجملة
بتاعة انت اول شاب , اكلمه دي منسمعهاش ولا نقولها
, ومتقوليش بجد انا معرفش انا بكلمك ليه
, ساعتها تأكدي انك منومة مغناطيسيآ وحتى ان كان الشاب
محترم انتى بتديله مجال انه يتحول
, حافظى علي نفسك عشان انتى جوهرة ولازم تصونيها
, قبل ما تتحولي زي رشا
, فبجد ياريت يا جماعه نبعت الرساله ديه لكل اللى عندنا واى
ادمن فى اى جروب يبعتها . وشكرا
, وعاوزه اقول حاجه يابنات حتى لو القصه دى مش حقيقيه
لازم تخلى بالك على نفسك وتحافظى على نفسك احنا بنسمع
كتير عن المصايب الى , بتحصل على النت بالصور
, عشان كده ياريت كل بنت تشيل الصور بتاعتها من الفيس
بوك اكيد كلنا بنسمع عن الى بيحصل عالنت بالصور حتى لو
مش بتصدقى ومش , بتقتنعى مفيهاش حاجه انك تخلى بالك
وتحفظى على نفسك اكتر بلاش تحطى صورك ويارب يحفظنا
اتمني كل فتاة تسمع بالنصيحة دي

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق